Co je to energetický posudek?
Energetický posudek posuzuje a vyhodnocuje předem stanovené technické, ekologické a ekonomické parametry určených zadavatelem.
Títmo zadavatelem hodnotících kritérií bývají podmínky dotačních programů nebo stavební úřady, které energetický posudek vyžadují s ohledem na platnost zákonů a vyhlášek.
Energetický posudek může například prokázat, že:
- Danými opatřeními dojde k požadované úspoře energie – např. více jak 30 %.
- Realizace plynové kotelny je ekonomicky výhodnější, než připojení objektu k horkovodu
- Instalace tepelných čerpadel není technicky realizovatelná
- Výměnou zdroje tepla dojde ke snížení produkce CO2 o více jak 50 %
- Instalace kogenerační jednotky není výhodná
Energetický posudek k dotaci?
Vždy před započetím prací ověříme v rámci jakého dotačního programu a které výzvy chcete o dotaci žádat. Neplýtváme tak lidskou energií pro případ, kdyby Váš záměr nebylo možné realizovat. Ověřte si, zda můžete o dotaci žádat u našich specialistů.
Zabýváme se a zpracujeme pro Vás energetické posudky pro dotační programy:
Legislativa
Při zpracování energetických posudků se řídíme Zákonem o hospodaření energií 406/2000 Sb., konkrétně § 9a a podrobnostmi dle vyhlášky č. 480/2012 Sb., §6 a §7, případně Zákonem o ochraně ovzduší 201/2012 Sb.
Kdo je odpovědný zajistit energetický posudek?
Za samotné zpracování odpovídá energetický specialista s příslušným oprávněním.
Za zajištění však odpovídá:
- Stavebník
- Společenství vlastníků jednotek
- Správce
- Vlastník budovy
V jakých případech se energetický posudek zajišťuje?
Dle podmínek zákona 406/2000 Sb. se energetický posudek zajištuje v těchto případech:
-
Dotace
V případě žádostí o dotační programy – např. OPŽP, OPPIK, NZÚ
Dle zákona 406/2000 Sb.: Posouzení proveditelnosti projektů týkajících se snižování energetické náročnosti budov, zvyšování účinnosti užití energie, snižování emisí ze spalovacích zdrojů znečištění nebo využití obnovitelných nebo druhotných zdrojů nebo kombinované výroby elektřiny a tepla financovaných z programů podpory ze státních, evropských finančních prostředků nebo finančních prostředků pocházejících z prodeje povolenek na emise skleníkových plynů, pokud poskytovatel podpory nestanoví s přihlédnutím k nárokům jednotlivého programu podpory jinak.
-
Po udržitelnosti
K vyhodnocení plnění parametrů dotačních programů – viz. výše. (např. vyhodnocení úspory energií po uplynutí 5 let provozu (udržitelnosti projektu)
Dle zákona 406/2000 Sb.: K vyhodnocení plnění parametrů projektů realizovaných v rámci programů podle písmene d), pokud poskytovatel podpory nestanoví s přihlédnutím k nárokům jednotlivého programu jinak.
-
IRR
Ke stanovení vnitřního výnosového procenta projektu týkající se zdrojů energie
Dle zákona 406/2000 Sb.: Vnitřního výnosového procenta projektu, pokud vznikne nárok na podporu podle zákona o podporovaných zdrojích energie a projekt je financovaný z programů podpory ze státních nebo evropských finančních prostředků anebo z finančních prostředků pocházejících z prodeje povolenek na emise skleníkových plynů.
-
Elektrárna nad 20 MW
V rámci výstavby nebo rekonstrukce výrobny elektřiny o celkovém příkonu nad 20 MW
Dle zákona 406/2000 Sb.: Posouzení nákladů a přínosů zajištění vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla v případě výstavby nové výrobny elektřiny nebo podstatné rekonstrukce stávající výrobny elektřiny o celkovém tepelném příkonu nad 20 MW s výjimkou výroben elektřiny s dobou provozu nižší než 1500 hodin za rok a jaderných elektráren.
-
Průmysl nad 20 MW
Při výstavbě nového nebo podstatné rekonstrukce stávajícího průmyslového provozu o celkovém tepelném příkonu nad 20 MW, které produkuje odpadní teplo o využitelné teplotě.
Dle zákona 406/2000 Sb.: Posouzení nákladů a přínosů využití odpadního tepla pro uspokojení ekonomicky odůvodněné poptávky po teple včetně kombinované výroby elektřiny a tepla a připojení zařízení minimálně na soustavu zásobování tepelnou energií, která se nachází do vzdálenosti 1000 metrů od zdroje tepelné energie, v případě výstavby nového nebo podstatné rekonstrukce stávajícího průmyslového provozu o celkovém tepelném příkonu nad 20 MW, které produkuje odpadní teplo o využitelné teplotě.
-
CZT nad 20 MW
V případě výstavby nové nebo podstatné rekonstrukce stávající soustavy zásobování tepelnou energií se zdroji o celkovém tepelném příkonu nad 20 MW
Dle zákona 406/2000 Sb.: Posouzení nákladů a přínosů využití odběru odpadního tepla minimálně z průmyslových provozů, které se nachází do vzdálenosti 500 metrů od rozvodného tepelného zařízení, v případě výstavby nové nebo podstatné rekonstrukce stávající soustavy zásobování tepelnou energií se zdroji o celkovém tepelném příkonu nad 20 MW.
-
Připojení k CZT
Posouzení, zda není ekonomicky přijatelnější připojit se k soustavě zásobování tepelnou energií nebo zdroji, který není stacionárním zdrojem (viz. Zákon o ochraně ovzduší - např. EP se zajistí v případě, kdy je záměrem vytvořit vlastní plynovou kotelnu, ale v blízkosti objektu se nachází centrální kotelna nebo horkovod)
Dle zákona 406/2000 Sb.: Posouzení ekonomické přijatelnosti využití tepla ze soustavy zásobování tepelnou energií nebo zdroje energie, který není stacionárním zdrojem, v souladu se zvláštním právním předpisem.
-
Rekonstrukce
Posouzení navrhovaných opatření v rámci rekonstrukcí (např., z posudku můžu vyplynout, že navrhovaná či vyžadovaná opatření nejsou technicky vhodná)
Dle zákona 406/2000 Sb.: Doporučená opatření pro snížení energetické náročnosti budovy při větší změně dokončené budovy.
-
Ostatní
Podklad v oblasti zvyšování účinnosti energie, snižování emisí ze spalovacích zdrojů znečištění nebo využití obnovitelných nebo druhotných zdrojů nebo kombinované výroby elektřiny a tepla
Vyhodnocení provedených opatření navržených v energetickém auditu.
Postup zpracování energetického posudku
Na základě schůzky či úvodní konzultace (u nás zdarma) a představení záměru, Vám vysvětlíme:
- Co budeme posuzovat
- Jaké potřebujeme podklady k výpočtu
- Jaká jsou rizika
- Jaké scénáře mohou následovat
- Odborným odhadem zhodnotíme, zda má smysl posudek provádět (např. zda dotace je dosažitelná)
Po odsouhlasení cenové nabídky následuje:
- Předání podkladů
- Návštěva objektu
- Úvodní předběžné vyhodnocení (pokud nevychází, navrhujeme úpravy/možnosti)
- Detailní výpočet a posouzení
- Vydání Energetického posudku
V případě, že se již v průběhu výpočtu ukáže, že energetický posudek nevychází, kontaktujeme Vás a domlouváme se na dalším postupu.
Termín zpracování?
Doba zpracování je závislá na rozsahu a poskytnutých podkladech.
Zpravidla se pohybuje v rozmezí 4 až 8 týdnů.
Zaujal Vás náš přístup? Jaká je cena?
Napište nám na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., nebo zavolejte 608 913 596 a domluvte si další postup. Případně zanechte svůj kontakt a my se Vám ozveme a stanovíme cenovou nabídku.